Bonjo treedt op als vertegenwoordiger en belangenbehartiger van (ex)-gedetineerden. Daartoe beschikt Bonjo over een altijd bemenste telefonische hulpdienst (helpdesk), die gratis gebeld kan worden. Deze is des te noodzakelijker, daar gedetineerden niet beschikken over internetfaciliteiten.
Deze helpdesk is voor (ex)-gedetineerden en hun naasten beschikbaar als doorverwijzer (naar de aangesloten organisaties of de advocatuur) en adviseur. Ca. 8000 maal per jaar wordt deze helpdesk geraadpleegd.
Op basis van signalen uit deze helpdesk draagt Bonjo bij aan kennisontwikkeling over gedetineerden. Bonjo werkt dan ook mee aan onderzoeken van Hogescholen en Universiteiten over bepaalde aspecten van het gevangenissysteem en levert daarin de bijdrage vanuit de kennis over de praktijk in de gevangenissen.
Bonjo biedt de mogelijkheid tot huisbewaring voor gedetineerden, een arbeidsintensief traject, dat ca. 15 keer per jaar uitgevoerd wordt. Als de gedetineerde vrijkomt, staat deze niet op straat, maar kan terugkeren naar zijn eigen huis. Dit leidt tot een verminderde recidive.
Bonjo onderhoudt contacten met de aangesloten organisaties van de Vereniging Bonjo en speelt in voorkomende gevallen vragen van gedetineerden door.
Bonjo produceert en verspreidt 6 maal per jaar de onafhankelijke Bonjokrant in een oplage van 10.000 exemplaren over alle penitentiaire inrichtingen, tbs-instellingen en Justitiele Jeugdinrichtingen. De Bonjokrant richt zich op kritische berichtgeving over strafrecht, detentiebeleid en andere kwesties die de gedetineerden bij uitstek aangaan. De nationale pers raadpleegt regelmatig de professionele redactie.
Bonjo voert deze activiteiten uit met 2 medewerkers (1,8 fte), daarnaast een directeur (3 dagen per week) en een professionele eindredacteur van De Bonjokrant. Het bestuur van de stichting bestaat uit vrijwilligers.
BEGROTING 2023
De inkomsten bedragen uit advertentie-inkomsten van advocatenkantoren (tbv De Bonjo) € 80.000 en € 157.900 subsidie van het Ministerie van J en V.
De uitgaven op hoofdlijnen:
Kosten personeelsleden | € 87.500 |
Reiskosten | € 7.500 |
Vrijwilligersvergoedingen | € 1.800 |
Vergoeding directie | € 36.000 |
Huisvesting | € 14.000 |
Organisatiekosten | € 10.200 |
Kosten De Bonjokrant | € 80.000 |